Kontakt

tel.: 501 486 939  email: kceleda.psycholog@gmail.com

W trakcie sesji terapeutycznych nie korzystam z telefonu, aby zapewnić pełną uwagę swoim Klientom. Jeśli nie odbiorę połączenia, proszę o wiadomość SMS – oddzwonię tak szybko, jak to będzie możliwe. Dziękuję za wyrozumiałość!

11 stycznia 2021

Za wcześnie? Za późno? - normy rozwojowe

Ile razy słyszałaś/łeś “Czy Krzyś już chodzi? Bo Mój Staś zaczął gdy miał 8 miesięcy”, “Czy to nie za wcześnie Zuzia usiadła? Powinnaś jej nie pozwolić, przecież zniszczy sobie kręgosłup!”

Przede wszystkim chciałabym odpowiedzieć na to pytanie, które bardzo często jest “kością niezgody” w rozmowach, w których uczestniczą mamy kiedy jest “za wcześnie” a kiedy “za późno” na niektóre umiejętności?

 

Jak rozumieć normy rozwojowe

Na początku chciałabym Cię odesłać do naukowej definicji normy rozwojowej ( klik ), którą postaram się wytłumaczyć swoimi słowami i tak jak ja widzę to pojęcie.

 

Normy rozwojowe to konkretne okresy w życiu zdrowego* (!!) dziecka, gdzie pewne umiejętności powinny się pojawić w przewidywalnej kolejności. Zdobywanie tych umiejętności czyli tzw. “kamieni milowych” świadczy o prawidłowym rozwoju układu nerwowego dziecka. Tych umiejętności jest bardzo dużo, dotyczą one rozwoju emocjonalno - społecznego, motoryki dużej i małej oraz procesów poznawczych, poniżej znajdziesz spis tych umiejętności, o które rodzice pytają najczęściej:

  • Świadomy uśmiech - 5 - 8 tż

  • obrót z pleców na brzuszek i z brzuszka na plecy –  2 - 5 mż**

  • siedzenie bez podtrzymywania - 4 - 8 mż**

  • samodzielne siadanie 6 - 11 mż**

  • pierwsze próby stania  - 6 - 10 mż**

  • lęk separacyjny (lęk przed obcymi) - 7-8 mż

  • reaguje na imię 7-12 mż

  • wspólne pole uwagi - 9-10 mż

  • wskazywanie palcem - 9-14 mż

  • samodzielne swobodne stanie – 10 - 14 mż**

  • chód z przytrzymywaniem się – 7,5 - 13 mż**

  • pierwsze słowa - 12 - 13 mż

  • samodzielne chodzenie – 12 -18 mż**

 

Okna rozwojowe

Pewnie zauważyłeś/aś, że czas na zdobycie wypisanych umiejętności jest dość szeroki i obejmuje czasami obszar kilku miesięcy (tzw. okno rozwojowe), jest tak ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim tempie i w cale nie oznacza, że powinno chodzić w dniu swoich pierwszych urodzin i mówić pełnymi zdaniami jak skończy dwa lata. Czasem nie warto słuchać "dobrych" doradców w postaci babci, taty czy koleżanki a zdać się na własną intuicję, jeżeli coś Cię niepokoi, gdy zauważyłaś/łeś, że Twoje dziecko nie osiągnęło pewnych umiejętności, szczególnie nie usiadło, wstało na nóżki czy nie powiedziało pierwszego słowa po osiągnięciu górnej granicy, skonsultuj się ze specjalistą ponieważ może być to objaw pewnych trudności rozwojowych. Pamiętaj lepiej odbyć jedną wizytę u specjalisty za dużo niż za mało, z resztą po to jesteśmy - pediatrzy, fizjoterapeuci, psycholodzy - by pomóc Ci jeszcze lepiej zrozumieć własne dziecko, ponieważ masz prawo być zagubioną/ym wśród wielu rad i porównań. Na koniec napiszę coś co zawsze mówię rodzicowi, gdy przychodzi na konsultację - Jesteś najlepszym specjalistą od własnego dziecka. Ty towarzyszysz mu na co dzień, widzisz jego postępy i ogrom umiejętności jakie zdobywa każdego dnia. Gdy coś Cię niepokoi to znaczy, że prawdopodobnie masz rację :).

 

 

 

* Jeżeli Twoje dziecko urodziło się przedwcześnie i/lub jest z dzieckiem z niepełnosprawnością, wzmożonym/obniżonym napięciem mięśniowym, wadą słuchu skonsultuj się z pediatrą w celu ustalenia działań by jak najlepiej wspomóc prawidłowy rozwój swojego dziecka. 

** rozwój motoryki wg skali Denver